Teräksen tarjoamaa jännitystä vuoristoradassa

Monille koululaisille kesät tarkoittavat rantoja, grillausta ja vuoristoratoja. Monet nuoret (ja aikuisetkin) ajattelevat, että kesällä täytyy päästä käymään ainakin yhdessä huvipuistossa ennen koulun alkua. Eihän mikään voita vuoristorataa, jonka huippunopeus on esimerkiksi 123km/h ja pituus melkein 7km, vaikka vielä suurempiakin vuoristoratoja maailmalta löytyy.

Siinä vasta paljon terästä yhteen huvilaitteeseen ja paljon mahdollisuuksia vaaratilanteisiin.


Vuoristoradan turvallisuus ja suunnittelu

Vuoristoradan turvallisuutta ajatellessa voidaan vain toivoa, että insinöörit ovat suunnitelleet vuoristoradan silmukat ja putoukset oikein; niin ettei vaunu lähde radalta lentoon. Tämän lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota vuoristoradan valmistukseen, erityisesti metallitöihin. Vuoristoradan rakennukseen käytetään paljon metallia ja metalliseoksia, jolla katetaan koko pitkä vuoristorata. Niiden täytyy olla oikeanlaista metallia, joka kestää kuumuutta ja ulkoilman säävaihteluita. Päivittäinen käyttö ja kitka, joka syntyy kovista nopeuksista tuovat omat haasteensa. Myös puiset vuoristoradat käyttävät hyväkseen terästä rakenteissa ja radoissa. Putkimainen vuoristorata valmistetaan tyypillisesti kuumentamalla, sitten pysyvästi taivuttamalla teräsputki haluttuun muotoon. Kuitenkin tämä prosessi voi aiheuttaa merkittäviä väsymisvaurioita putkelle. Vuoristoradan radan täytyy tukea staattista kuormitusta rakennustöiden ja asennuksen aikana, sekä tietysti ratavaunun ajellessa sitä pitkin sen täytyy kestää dynaamista kuormistusta. Kun teräs taivutetaan putkiksi ja tangoiksi, sen lopullinen muoto ei ole aina 100% tarkka. Tästä voi tulla ongelma siinä vaiheessa, kun materiaalia on tuhansia metrejä ja pätkiä aletaan yhdistämään.

Metalli tyypillisesti taipuu sen heikoimmasta kohdasta tai siitä mihin suurin paine kohdistuu ja mitä vasten jokin painautuu. Oikeanlainen taipuminen vaatii oikeanlaisia materiaaleja. Pieni, ehkä jopa lähes mitätön alkuainepitoisuus, joka tunnetaan myös hivenaineena - saattaa olla saastuttava ja vaikuttaa haitallisesti metalliseoksen käyttäytymiseen. Huvipuistolaitteisiin pitääkin suorittaa säännölliset tarkastukset niin koko laitteeseen, kuin yksittäisiin komponentteihinkin. 

Metalli on laajasti käytetty valmistusaine vahvuutensa ansiosta. Sen täytyy kuitenkin täyttää tietyt vaatimukset esimerkiksi taipumattomuudessa. Materiaali voi olla todella kestävää ja silti taipuvaa. Jos metalli halkeaa helposti, se ei ole silloin kestävää. Metalleja on monia eri vahvuuksia, riippuen mitä metalliseoksia se sisältää. Ruostumatonta terästä on yli 100 eri vahvuutta, jotka luodaan lisäämällä seosalkuaineita, kuten kromi, pii, nikkeli, hiili, typpi ja mangaani tuomaan ominaisuuksia, kuten lämmön sietokykyä, vahvuutta, joustavuutta ja muokattavuutta. 

Miten voidaan varmistua metallin kestävyydestä?

Tuotteen laadun tinkimättömyyden takaamiseksi, on tärkeää suorittaa laatutakuu ja laaduntarkastusta (QA/QC). Se voi jopa vaikuttaa lopullisen tuotteen turvallisuuteen. Virheellinen tai laatuvaatimuksesta poikkeava metalliseos voi johtaa ennenaikaiseen ja mahdollisesti katastrofaaliseen vikaan. Ne voivat tulla kalliiksi, vahingoittaa mainetta tai pahimmassa tapauksessa olla hengenvaarallisia. XRF-analysaattori on oikea väline materiaalin tunnistukseen. Sillä voidaan tarkastaa varastossa olevat materiaalit ja niiden seosten suhteet ja laatu. Ja koska XRF-analysaattorin teknologia on materiaalia tuhoamaton, sillä voi myös tehdä valmiille tuotteelle lopputarkastuksen huoletta. 

Myös kaikilla teräs- ja metallikomponenttien valmistajilla on omat tarkastustoimintamallinsa siihen, miten metalleja ja metalliseoksia tarkastetaan. Tämä sisältää myös mutterien ja pulttien tarkastuksen. Metallikiinnittimet, kuten ruuvit, mutterit, pultit ja puristimet ovat yleispäteviä maailmanlaajuisia komponentteja, joita on monissa koneissa ja koneistoissa. Myös näiden on oltava asiaankuuluvaa materiaalia onnettomuuksien välttämiseksi.

Jos et ole vielä ladannut XRF-analysaattorin opastamme, lataa tästä ja tutustu siihen tarkemmin:

New Call-to-action

Topics: turvallisuus säteily xrf-analysaattori kuljetus kestävyys metalli teräs