Vanhojen laivojen uusi elämä romumetallina

romumetalli

Romumetallin lähteitä on monia ja metallitavaroiden käyttöiän lähentyessä loppuaan on ajateltava niiden kierrättämistä ja hävittämistä. Esimerkiksi kulkuvälineiden kierrätäminen on haastavaa niiden sisältämien eri materiaalien vuoksi. Romumetalli on lisännyt suosiotaan ympäri maailmaa. Usassa vanhat laivaston laivat ja lennostoalukset ovat saaneet uuden elämän romumetallina.

Hyväksi ympäristölle ja liiketoiminnalle

Romumetallin kierrätys ei ole pelkästään hyväksi ympäristölle, vaan myös liiketoiminnalle. Esimerkiksi  U.S. Geological Survey arvioi, että 77 miljoonaa tonnia rauta- ja teräsromua ostettiin USAssa vuonna 2013.

The Steel Recycling Institute:n nettisivuilla mainitaan, että romu on terästeollisuuden suurin yksittäinen jalostamattoman materiaalin lähde; se tuo vuosittain 80 miljoonaa tonnia terästä kierrätettynä. On taloudellisesti kannattavaa kierrättää vanhasta teräksestä uutta. Romu on itseasiassa niin arvokasta, että varkaista on tullut suuri ongelma. Ympäristön kannalta metallin valmistus romusta tuottaa merkittäviä energian säästöjä, vähentää kasvihuonepäästöjä ja säästää luonnonvaroja.

Uusia mielenkiintoisia romun lähteitä

USAssa paljon huomiota on saanut mielenkiintoinen romumetallin lähde; käytöstä poistetut laivaston laivat. USAn laivasto on tehnyt urakkasopimuksia esimerkiksi lentotukialuksen hinauksesta ja purkamisesta osiin.

Arviolta USAssa on n. 130 käytöstä poistettua laivastolaivaa. Laivaston laivojen käyttöikä on 15-30 vuotta ja ne poistetaan käytöstä, kun niiden ylläpidosta tulee taloudellisesti kannattamatonta. Jos kukaan ei halua alusta museoon tai samankaltaiseen tarkoitukseen, laiva myydään romuksi. Valtio on vastuussa laivaston laivojen osiin hajottamisesta, jotta ympäristö ja ammatillinen turvallisuus otetaan hyväksytysti huomioon. Koulutettu henkilöstö poistaa käytöstä ja kierrättää laivaston laivan asianmukaisesti. Romumetallin lisääntyneen raaka-aineen saatavuuden vuoksi laivojen hajottamisen hinnat ovat laskeneet.

Mitä laivoista voi kierrättää?

Laivojen kierrätys tuottaa lähinnä rautapitoisia metalleja, kuten terästä, mutta myös ei-rautapitoisia metalleja, kuten alumiinia, kuparia, messinkiä ja monenlaisia käyttökelpoisia osia. USAsta suurin osa metalleista lähetetään Meksikoon, missä valmistetaan autojen koreja, moottoreita ja muita osia, jotka sitten lähetetään takaisin USAhan.

Mitä vaikeuksia romun kierrätyksessä on?

Metalliromun kierrätyksellä on selkeitä taloudellisia ja ympäristöystävällisiä hyötyjä. Kuitenkin romun hyödyntäminen metallin tuotantolinjassa asettaa ongelmia, jos romumateriaalin tarkkaa kemiallista koostumusta (mm. epätoivotut ja vaaralliset alkuaineet) ei tiedetä.

Kun romun tunnistaminen ja koostumuksen selvittäminen on ongelma, XRF-analysaattori on ratkaisu

Kannettava XRF-analysaattori on suunnattoman arvokas romumetallin kierrättäjille, koska he voivat saman tien analysoida ja tunnistaa saapuvan romun. Analysaattori tunnistaa varmuudella metallit ja metalliseokset ja varmistaa asiakkaille toimitettavan tuotteen laadun. XRF-analysaattoreista on hyötyä myös metallin sulattamoiden ja valimoiden operaattoreille, jotka pystyvät nopeasti määrittämään metalliseoksen. XRF-analysaattori tuo prosessiin suuren hyödyn; se nopeuttaa tuotantoprosessia, tuo turvallisuutta ja leikkaa menoja.

niton.png

Lisätietoa aiheesta

Tutustu tarkemmin XRF-analysaattoriin sivuillamme http://www.holgerhartmann.fi/niton-xrf

Topics: materiaalit kierrätys xrf-analysaattori romumetalli